Jump to content
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Idasmor

Hvornår må/måtte jeres barn bruge FB?

Recommended Posts

Det er åbenbart lidt et issue i Idas klasse og jeg forstår det slet slet ikke :dunno:

En del af pigerne må først få en profil når de bliver 13. De går i 6. klasse og er i alderen 12-14 år.

Jeg fortår simpelthen ikke hvad der er farligt som gør at de skal vente. Jeg ved godt at man skal være 13 år, men man skal også være 13 for at få en gmail :rolleyes:

Ida fik vist en profil for 1 -2 år siden da hun skal følge med ift de lukkede grupper vedr. hesten. Generelt oplever jeg at FB bliver brugt en del til sådan praktisk info fordi det er nemt at lave lukkede grupper. Hun er så småt begyndt at bruge det nu sådan mere generelt. Mest for at følge med i venindernes stævne resultater etc.

Signe bliver 10 nu her. Hun måtte gerne få en profil hvis det interesserede hende, men det siger hende ikke noget.

Hvad med hos jer? Hvornår måtte jeres barn få og hvilke overvejelser har I gjort jer?

Carsten har haft sin profil siden han var 8-9 år. Camilla oprettede den til ham. Han har ikke rigtigt brugt den, ville ikke da de havde fået at vide i skolen at man skal være 13 år (han er meget autoritetstro). Men efter han er blevet 13 er han begyndt at bruge den og er ret glad for den

Martin har haft en profil i ca. 2 år. Det var også af praktiske grunde her, da han så kunne sende egne billeder til familien i Norge uden at involvere mig. Han bruger den ikke ret meget.

Alexander har spurgt, i sær for omkring et år siden synes han det kunne være sjovt, men indtil videre holder vi fast i (overfor ham) at han skal være 13 :ja:

Får han et reelt behov før det så må han nok godt få en profil, i hvert fald for mig, men jeg ser gerne at han venter mindst et år endnu, jeg kan ikke lige se behovet, til gengæld har jeg set hvad det kan (mis)bruges til af de unge mennesker :fear::( så han skal have et vist kendskab til hvordan man gebærder sig og hvad det KAN bruges til før jeg lukker ham ud i den verden

Vi er muligvis overbeskyttende :blush: men vi har også fuld afgang til bla hans telefon og mail og kender hans koder til det han ellers bruger, han ved det selvfølgelig og har fået af vide at det er for at vi kan følge med og fange eventuelle problemer i opløbet :ja: det er ikke så tit vi bruger det, men vi bliver ved så længe vi overhovedet kan komme til det

Alberte har haft en profil siden hun var 10. Det var et stort ønske dengang, men efter hun fik den, brugte hun den ikke i et par år. Da hun blev 12, var der flere der var på og den bruges sporadisk. Jeg husker ikke hvor gammel Ellen var. Det var højest sandsynligt inden de 13 år. Men det er helt tydeligt, at FB blandt både Ellens aldersklasse og Albertes, bruges til lykønskninger, Messenger og grupper. Det der med at opdatere, være på, sende billeder osv det er nogle andre platforme.

Jeg har ingen bekymringer. Begge mine børn gebærder sig bedre på nettet, end mange i min egen aldersgruppe. De er født i en anden tid, og deres fornuftige tilgang til tingene, smider de ikke væk, bare fordi det er på nettet og ikke irl.

Jeg regner med at vente, til de bliver 13 år, reglen har vel et formål?

Jeg kan ikke rigtig se, hvad de skal bruge fB til nu, vi vil alligevel ikke have, at de lægger billeder op derpå (rettigheder).

Andreas er ikke på FB :nej: og jeg forventer at han først kommer på når han er (over) 13 år :)

De fik FB-adgang længe før, de fyldte 13.

Noah og Herluf bruger stort set ikke Facebook. De er på andre kanaler. Oprindeligt fik de en profil, fordi de gerne ville spille spil.

Lucas bruger sin Facebook-profil til at følge med i arrangementer, give og modtage lykønskninger, skrive via messenger osv.

Vi har selvfølgelig haft snakke om, hvordan man gebærder sig på sociale medier, og i starten havde jeg også kodeordet til deres FB-profiler, så jeg kunne følge med i, hvad de lavede.

Både Victor og Frederik fik deres FB profil 1/2 - 1 år før de blev 13 år. De havde brug for en profil før pga deres sport og Victor mht skole og følge med i tennisklubben.

Jeg var lidt hys med Frederik at jeg skulle have hans password i hvert fald ind til de 13 år. Med Victor tager jeg det lidt mere let på det. Tror næsten alle i Victors klasse (6. klasse) og gamle klasse har en profil. Det har gjort det nemmere for ham at holde kontakten til den gamle klasse som han skal tilbage til i 7. klasse.

De fik det før, de fyldte 13 år - kan ikke helt huske den præcise alder.

Og jeg er lidt ligeglad med den aldersgrænse; synes det virker tåbeligt, og er udtryk for misforstået forsøg på at skåne børnene (altså fra udbyderens side).

Har sørget for at give min børn lidt digital-dannelse i stedet for

Helt det samme her :)

Jeg tror nok at Isa startede i 10-års alderen og Oscar i 8-9-års alderen. De har primært brugt det til spil. Oscar bruger den slet ikke længere og Isa bruger den kun sjældent - oftest er det en eller anden veninde/(ex)-klassekammerat der tagger hende på et eller andet "jeg elsker mine venner"-selfie :fnis: Jeg har skrevet sammen med hende på messenger nogle gange, fordi det lige var nemmere end sms. Og så bruger jeg deres profiler til at tagge dem en sjældent gang i mellem :-D

Nu er Isa blevet 13, så hun nu er det "lovligt", men det ændrer ikke på hendes brug af FB - det er ikke det primære sociale medie i deres alder. Det er mere snapchat og insta. (og så momio som hun bruger en del som vi andre bruger fx move). Jeg tror at FB er mere for "de gamle".

Mine har været hhv 8 og 9 år da de fik deres profil.

Kasper brugte ikke hans meget de første år, men er begyndt på det indenfor det sidste år. Klara er på FB hver dag. Hun skriver ikke meget, men tjekker billeder og statuser som familie og venner har lagt op.

Vi sagde som udgangspunkt 13, for ikke at skulle lyve Klara ældre. Men lige efter hun fyldte 12 var en stor del af klassen pludselig på Facebook, og hun blev veninder med nogle piger fra en anden skole, som begge er på Facebook. Og så fik hun lov. Ellers var hun blevet koblet fuldstændig af det sociale sammenhold med veninderne. De bruger Facebook ret meget. Klubben lægger også alle informationer om ture osv. på Facebook.

Sigurd har været på en profil med et anonymiseret navn i flere år, fordi han plagede om at være på FB. Da han fyldt 13 fik han lov til at få en profil i eget navn, men han har i mellemtiden mistet interessen.

Jeg prøver at beskytte ham mod at sætte alt for tåbelige digitale fodspor, før han selv synes han kan være sin opførsel bekendt, når han ser på sig selv om 10-20 år.

Han har jo set sine klassekammerater sende idioti ud i eget navn på Instagram og Fb, så han forstår udmærket pointen. Og det ser ud til, at han fortsætter med at bruge de pseudonymer, jeg har set op med mailadresser osv.

De to store fik lov, da de var 10-11 år :ja: men yngstemand der fylder 11 i næste måned, får ikke lov før han er 13! Der er sket meget med de sociale medier, og man behøver altså ikke få lov til det hele med det samme. Medmindre der er en god grund til det :)

Dvs. jeg kan ikke hidse mig op over børn, der får det :nej: - lige pt. er det bare min holdning som ovenstående :)

Begge har haft en profil længe som mest er brugt til spil. Astrid bruger den mere aktivt nu men begge er ret gode til at gebærde sig på nettet og undlade at poste noget, der kan misforståes eller de ikke vil være bekendte at sige til nogen face-to-face. Og deres profiler er lukkede for andre end venner.

Jeg tror Katja får en når hun kan læse og skrive ordenligt. Jeg tror sagtens hun ville kunne navigere rundt i spillene derinde allerede nu, men jeg har det bedst med hun også kan læse det der står og evt. skrive til familie medlemmer :)

Johanna var 10. Jeg havde PW og brugernavn de første 3 år. Og hun vidste, at hvis det blev ændret, ville jeg anmelde kontoen.

A på 9 har en nu, som kun bruges til Hayday. Jeg har PW.

T på 11 har en, som han næsten ikke bruger. Jeg har PW.

Jeg kan ikke helt huske det mere, men tror min ældste var 11 eller 12 - og den næstældste et år yngre (de fik samtidig).

De to yngste bruger det ikke endnu og har ikke ytret ønske om det.

Mig bekendt bruger de to store primært FB til at være i lukkede grupper med deres klassekammerater - og ønske tillykke med fødselsdagen og den slags :lol: Jeg har indtryk af at en del aktivitet foregår andre steder og at FB ikke er ret populært blandt teenagere :unsure:

Dengang mine var omkring den alder, var det ARTO.

Og så er det en måde for forældrene, at lære børnene at bevage sig på det sociale netværk, synes jeg. Fremfor et forbud. Min ene datter havde en veninde, som ikke måtte få en Arto profil for sine forældre. Så oprettede hun én på biblioteket...

Børnene skal jo lære det med billeder og ikke at skrive fulde navn (når navnet er sjældent), samt adresse, telefonnummer... og generelt lære netikettet.

Kan ikke huske det med vores ældste :hmm: Men K på 12 kom på for nylig. Har ikke den store holdning på området udover, at jeg ikke har travlt på deres vegne med at få dem koblet op på FB mv.

Pernille fik vist som 11-årig. Hun skulle bruge den til at følge med ved sit akrobatikhold og siden orkester.

Hun bruger det ikke meget nu id over grupper

Uhh, pas på, for når I lader dem have en profil før alderen 13, lader I dem sikkert også kører bil som 1o årige.

Jo jo, de 2 hænger sammen, i følge Jens Romundstad :suk:

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Svar i denne tråd ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader ...

• Senest browset   0 members

No registered users viewing this page.