Jump to content
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Lenka

MoVe bliver til et betalingsforum

Recommended Posts

Den 1. marts bliver en skelsættende dag i MoVe's historie. Fra denne dag bliver MoVe til et brugerbetalingsforum, dvs. at et medlemskab af MoVe vil koste penge.

 

Hvorfor

Før jeg forklarer hvad og hvor meget, vil jeg gerne forklare hvorfor:

For det første kan jeg ikke blive ved med at køre forummet i min fritid. Enten vil udviklingen af Move stoppe (med fare for at det enten sejler i sin egen sø eller for at jeg vælger at lukke det helt) eller også skal Move blive mit arbejde, så det ikke længere er noget jeg gør frivilligt i min fritid. Efterhånden føles det egentlig ikke så frivilligt, og jeg føler at jeg har en del ansvar herinde.

 

Når det så er sagt, så er der selvfølgeliug flere muligheder. Jeg kunne vælge at lave MoVe være reklame- og sponsorfinanseret, som det ses med mange andre større (baby-)fora. Jeg ser dog en del ulemper ved dette. Her ville det i højere grad gælde om at skaffe så mange brugere som muligt, da reklameindtægten som regel er baseret på antal medlemmer + det daglige antal besøgende. Jeg har erfaret at et større MoVe ikke nødvendigvis er bedre og at det hurtigt kan blive en stor upersonlig masse, som derudover skulle tilplastres af diverse farverige reklamer. Det arbejder også i mod hvad MoVe ellers har arbejdet mod med de lukkede fora. Jo mere lukkede vi bliver, jo mere arbejder det imod at vi ønsker så mange besøgende som muligt (aktive eller inaktive) til at læse med.

 

For mig at se sikrer brugerbetaling en form for kvalitet, ikke bare kvantitet. De brugere der bliver medlemmer og vælger at betale for det, er forhåbentligt (sandsynligvis) nogle der virkelig VIL MoVe. Og hellere en mindre gruppe med større tilknytning end en større men anonym gruppe, der kommer og går. Det synes jeg er hvad MoVe har arbejdet mod hele tiden, og det vil jeg fortsætte med, inden vi helt mister grebet.

 

Jeg ser stadig gerne at MoVe fortsætter med at udvikle sig, og jeg har ikke noget i mod nye medlemmer i moderat tempo, derfor vil man også kunne være på MoVe som gratis medlem, men dog i meget begrænset grad.

 

Hvad

Der skal tages forbehold for eventuelle mindre ændringer i nedestående udkast. Beløbene er indtil videre også kun vejledende.

 

Som ikke-betalende medlem af MoVe vil man fremover få adgang til:

  • alle de åbne fora, samt fora for nye registrerede medlemmer
  • terminslisten, babylisten (vil dog kræve et login fremover), shoutbox, arcade mm

Et almindeligt MoVe-medlemskab, som vil koste 300 kr / år vil omfatte stort set det samme som man har adgang til nu som 25+ medlem:

  • 25+ og opefter debatter (inkl. smølfefora og password-beskyttede fora)
  • Blog
  • Adgang til private fora oprettet af andre (mere om dette senere)
  • Eget fotoalbum
  • Jeg vil også undersøge muligheden for at man som Movinde kan få rabat i diverse (net)butikker

Et udvidet MoVe-medlemskab (guldfisk) vil koste 450 kr / år og give adgang til:

  • Mulighed for at oprette et eget privat forum, hvor man selv kan invitere medlemmer eller selv bestemme hvad det private forum skal dække over (måske et bestemt emne, som ikke ellers bliver oprettet på MoVe).
  • Mulighed for fravalg af fora, så man slipper for at se indlæg i fora, der ikke er relevante for én. Her vil der også være den ekstra fordel, at man kan vælge annoncørforum (mere om dette senere *) fra, hvis man ønsker det.
  • Ekstra PM-plads
  • Flere fordele endnu ikke fastlagt

Betalingen vil primært dække over MoVe's fortsatte udvikling og vedligeholdelse. Den sikrer at man fremover med god samvittighed vil kunne forvente at jeg bruger min tid (ikke længere fritid, men arbejdstid – indenfor rimelighedens grænser naturligvis) på udvikling af forummet.

 

Sof vil være ansat som med-administrator (med-ko, eller hvad det nu er) og vil få større ansvar mht. administrering af forummet, mens jeg mere og mere vil koncentrere mig om den tekniske udvikling.

 

* Mht. annoncør-forum. En foreløbig plan er, at det ikke længere i de forskellige fora (eller egne underskrifter) skal være muligt at annoncere for sin private biks, hvadenten den er registreret som en rigtig webshop, eller det blot er en form for hjemmeproduktion, som man sælger. I stedet for vil der blive oprettet et dertil annoncørforum, hvor man kan købe adgang til at skrive i (enten engans- eller fx en uge). Her kan man så reklamere for sine varer eller sin butik. Men mere om dette, når det er på plads.

 

Hvordan

Brugerbetalingen vil foregå helt automatisk – jeg satser på at få et dankort-system op og køre, og så kan man købe en medlemspakke. Det vil fungere helt automatisk mht. hvad man ser af forummet, afhængigt af om man er betalende medlem eller ej. Da jeg ved at der er nogle der ikke ejer et dankort, vil jeg også give mulighed for bankoverførsel, omend dette nok er noget der ville skulle gøres manuelt. Jeg satser dog på at det er mindretallet, der ikke har et kort, hvorfor det ikke gør så meget med lidt manuelt arbejde.

 

Der er en del administrative ting der endnu skal være helt på plads stadigvæk, og selvfølgelig en masse teknisk arbejde (hvorfor d. 1. marts kun er en foreløbig dato, med forbehold for ændringer / udsættelse), men hvis I har nogle spørgsmål, så spørg, og jeg / vi (Admin + SF) svarer så godt vi kan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det bliver spændende at se, hvordan det går. Jeg håber, at mange vælger at betale, så du efterhånden kan få lidt mere ud af alt dit arbejde herinde. Jeg er en fattigrøv, men jeg tror, de penge vil være givet godt ud! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm interesant, spændt på kommende indsatser og udmeldninger jeg er ikke afvisne for at betale men er spændt på fremtiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vil ikke få betydning for min egen brug af forummet, men jeg er bange for at nogle af de medlemmer, hvis indlæg jeg sætter stor pris på, ikke vil have råd til at komme her :(

 

 

Kunne man ikke lave et par "stipendiater" som kunne søges af værdigt trængende ....

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Metz

Det har vel været undervejs længe, det har da i hvert fald været mit indtryk længe. Synes det er helt i orden :thumbsup:. Kan dog godt bekymre mig for, hvor mange, der vil holde ved, når tid kommer :knus:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, 300,- kr. om året skulle da være til at overkomme :)

 

Faktisk er det jo mindre end 1 kr. om dagen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kunne man ikke lave et par "stipendiater" som kunne søges af værdigt trængende ....

 

Du kunne jo selv melde dig paa banen som sponsor :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kunne man ikke lave et par "stipendiater" som kunne søges af værdigt trængende ....

Og så spørger jeg - hvordan skulle det vurderes :???:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, 300,- kr. om året skulle da være til at overkomme :)

 

Faktisk er det jo mindre end 1 kr. om dagen ;)

 

:ja: en meget billig hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kunne man ikke lave et par "stipendiater" som kunne søges af værdigt trængende ....

Og så spørger jeg - hvordan skulle det vurderes :???:

 

Kunne man ikke lave et par "stipendiater" som kunne søges af værdigt trængende ....

Du kunne jo selv melde dig paa banen som sponsor :thumbsup:

Ja, det var en mulighed :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kunne man ikke lave et par "stipendiater" som kunne søges af værdigt trængende ....

 

Du kunne jo selv melde dig paa banen som sponsor :thumbsup:

 

Jeg lægger gerne noget i en pulje, men mon ikke at man som person vil have sig frabedt at have en sugar-svenne :spudwhat:

 

Hvordan det skulle vurderes ved jeg ikke, det er bare et forsigtigt forslag på vegne af folk, der måske ikke har så mange penge at gøre godt med. Måske er det slet ikke noget problem :dunno:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det bliver spændende at se, hvordan det går. Jeg håber, at mange vælger at betale, så du efterhånden kan få lidt mere ud af alt dit arbejde herinde. Jeg er en fattigrøv, men jeg tror, de penge vil være givet godt ud! :)

 

Ja, jeg har heller ikke mange penge, men 37,50 kr. om måneden kan jeg nok lige presse ind i budgettet :ja:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kunne man ikke lave et par "stipendiater" som kunne søges af værdigt trængende ....

Og så spørger jeg - hvordan skulle det vurderes :???:

Ja, det samme tænker jeg. Det tror jeg altså vil være rigtig svært er min umiddelbare tanke :hmm: Men er ikke afvisende over for idéer.

 

Er umiddelbart lettet over foreløbige svar herinde :blowkiss:

 

Jeg ved at det er noget af en mundfuld - men som Metz siger så har det været undervejs længe.. det har bare taget mig en del tid at vænne mig til tanken, jeg skulle jo også være klar til dette store spring i ansvar :D. Det føler jeg at jeg er nu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Senest browset   0 members

    No registered users viewing this page.

×