Jump to content
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Recommended Posts

At vide.

Afvide findes ikke - eller rettere man kan vist finde  gamle tekster hvor det betyder noget med at have kendskab til.

At vide ... alt stritter på mig, når jeg ser det andet :)

Det er lige som masser / massere ........... 

12 minutes ago, Rikke71 said:

Enigūüôā

jeg kan slet ik t√•le at se afvide ūü§≠

Og masser - massere det jo osse to vidt forskellige betydninger, alligevel har jeg osse set massere blive brugt istedet for masser. 

Det f√•r jeg osse r√łde knopper afūü§≠

At vide.

Mon ikke det andet er talesprog, altså en hurtig sammentrækning i tale, men ikke noget der ændre ved hvad det korrekt hedder og hvordan det skrives.

1 hour ago, Rikke71 said:

Enig!

Og mht masser/massere - har du set, at Lagkagehuset bruger "massere" maaaaaange gange??? (i hvert fald på insta) :argh:  Er såååå fristet til at kommentere hver gang :syvsegl:

At vide :)

Hvilket minder mig om vidst og vist, det er virkelig ofte, at jeg ser vist stavet med d :doh:. 

Har aldrig set afvide. 

Jeg er allergisk over for folk der siger/skriver ‚Äúhvaffor en‚ÄĚ

Det er en farlig tråd sådan en her. Der er mange nuancer i det

1. Stave problemer.

Har opdaget at¬† i har tabt en hel generation i stavning og lyd ord der ikke kan bruges fordi de unge ikke kan h√łre dem (m√•ske generaliserer jeg lidt her). Men det kan ikke t√¶lkes h or mange gange p√• en uge jeg ser for og f√•r byttes rund og bruges forkert.¬†

2 egns udtryk 

En hus. Og flere fra den kant kan kun lige huske denne ene s√¶tning (det var is√¶r personer fra Bramminge jeg har h√łrt sige s√•dan)

3

Ser dagligt flg

Vidst. / vist-  Gjordt./ gjort -Selvskab / selskab - i nu /endnu og mange mange flere. Fælles for mange af disse er dey er unge på ml 20-40 år

Men uanset s√• synes jeg det er s√• dejligt at se folk fors√łge alligevel

2 hours ago, candyfloss said:

Afvide...Den har jeg ikke brugt inu....  :gnæk: 

Det er bare fordi du er middelaldrende. Der er massere af middelaldrende kvinder her :hehe:

• Like 1
  • Haha 3

Jeg skriver at vide. Men jeg afskriver ikke folk som skriver noget andet, slet ikke i et forum som dette hvor vi ofte skriver hurtigt og i talesprog. Jeg er helt allergisk overfor forretninger og institutioner som ikke kan stave i officielle eller semi-officielle sammenhænge, herunder også sociale medier. 

At vide - det andet lyder som noget lydsprog. Og så har jeg det med massere som I andre - og velbekommen. Hvor f.. stammer dét fra? 

3 hours ago, Lillesmor said:

At vide.

Mon ikke det andet er talesprog, altså en hurtig sammentrækning i tale, men ikke noget der ændre ved hvad det korrekt hedder og hvordan det skrives.

Nej jeg har set det stå flere steder, både på nettet og kolleger der kan finde på at skrive det i forbindelse med beskeder på arbejde. 

8 minutes ago, Lomaha said:

At vide - det andet lyder som noget lydsprog. Og så har jeg det med massere som I andre - og velbekommen. Hvor f.. stammer dét fra? 

Jamn massere er fordi man skriver som man h√łrer. ‚ÄėI aften skal vi ha massere slik‚Äô feks. ¬†Istedet for masser af slik.¬†

5 minutes ago, Pælargonie said:

Jamn massere er fordi man skriver som man h√łrer. ‚ÄėI aften skal vi ha massere slik‚Äô feks. ¬†Istedet for masser af slik.¬†

Det var så heller ikke dén jeg undrede mig over - det var velbekommen! Det er der da ingen, der siger?

At vide for Guds skyld :eek: 

lige som når nogle skriver hvad klok, hvad farve, hvad tid - det ser gyseligt ud på skrift selvom det er helt normalt jysk talesprog :doh: 

3 hours ago, vbgitte said:

Eller aDvocado. :eek:

Eller "bedler" i stedet for billeder.

Eller det s√łdladne udtryk "manden min" :pige:

Er det ikke mere i udtale? Tror de fleste staver det korrekt. Bedler er ret sjællandsk. Synes alle mine kolleger udtaler det sådan. 

2 hours ago, Pia.D said:

At vide for Guds skyld :eek: 

lige som når bogle skriver hvad klok, hvad farve, hvad tid - det ser gydelig ud på skrift selvom det er helt normalt jysk talesprog :doh: 

Hva‚Äô klok¬†ska‚Äô vi skal vi l√łbe den kilomet!? :gn√¶k:¬†

15 hours ago, Pælargonie said:

Enigūüôā

jeg kan slet ik t√•le at se afvide ūü§≠

Og masser - massere det jo osse to vidt forskellige betydninger, alligevel har jeg osse set massere blive brugt istedet for masser. 

Det f√•r jeg osse r√łde knopper afūü§≠

At vide!

Og desuden, nu hvor vi er ved ting, man kan få knopper af: *ikke og *også - og et manglende udsagnsled, som fx *er;) 

13 hours ago, Farmor59 said:

Det er en farlig tråd sådan en her. Der er mange nuancer i det

1. Stave problemer.

Har opdaget at¬† i har tabt en hel generation i stavning og lyd ord der ikke kan bruges fordi de unge ikke kan h√łre dem (m√•ske generaliserer jeg lidt her). Men det kan ikke t√¶lkes h or mange gange p√• en uge jeg ser for og f√•r byttes rund og bruges forkert.¬†

2 egns udtryk 

En hus. Og flere fra den kant kan kun lige huske denne ene s√¶tning (det var is√¶r personer fra Bramminge jeg har h√łrt sige s√•dan)

3

Ser dagligt flg

Vidst. / vist-  Gjordt./ gjort -Selvskab / selskab - i nu /endnu og mange mange flere. Fælles for mange af disse er dey er unge på ml 20-40 år

Men uanset s√• synes jeg det er s√• dejligt at se folk fors√łge alligevel

... og så er der alle særskrivningerne, der skulle have været skrevet sammen, som fx staveproblemer, lydord, egnsudtryk ... :) 

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Svar i denne tråd ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader ...

• Senest browset   0 members

No registered users viewing this page.

√ó