Jump to content
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Katjamo

Sådan får du flere svar på dine indlæg

Recommended Posts

:thumbsup:

 

Derudover er det også en god idé at have et form for spørgsmål med i indlægget. Det er måske ikke altid man lige kan eller har det, men et indlæg med et mere eller mindre direkte spørgsmål flettet ind vil generelt få flere svar end et uden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rigtig gode råd :thumbsup:

 

Kan vi ikke gøre dette til et opslag? Under "Hjemmesiden".

Jo, det gør jeg da lige :thumbsup:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
:thumbsup:

 

Derudover er det også en god idé at have et form for spørgsmål med i indlægget. Det er måske ikke altid man lige kan eller har det, men et indlæg med et mere eller mindre direkte spørgsmål flettet ind vil generelt få flere svar end et uden.

 

Gør de?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:fnis:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Der er selvfølgeligt mange ting der tilfældigvis gør sig gældende lige netop den dag man synes en problemstilling er blevet forbigået for meget i tavshed. Men der er rigtig meget man selv kan gøre for at flere læser og svarer på ens indlæg. Jeg kan i hvert fald bidrage med lidt viden på området udfra min faglighed på området. Jeg er journalist og underviser i at skrive til nettet. Debatfora herinde er selvfølgelig noget andet end fx. nyhedssider, men der er stadig nogle ting er gør sig gældende.

 

Sådan som jeg kan se det er det typisk lange knudrede indlæg, der blander 1000 ting sammen der bliver forbigået i tavshed. Og det er ikke noget personligt, det er simpelthen fordi de ikke bliver læst. På nettet vil vi have det kort, let læseligt og kontant.

 

1. Lav en sigende overskrift

Jo mere præcis du er i din overskrift jo flere vil klikke på den, og dem der klikker på den er dem der har oprigtig interesse i emnet.

 

2. Skriv kort

Når folk læser noget på nettet kan man gå udfra de læser de første 6 linjer og ikke mere. Hvis man ikke har fortalt sit budskab på de 6 linjer eller i hvert fald formået at vække interessen

 

3. Lav afsnit

Øjet kan maksimalt overskue en 5-6 linjer ad gangen. Derefter lav et dobbelt linjeskift. Hvis din læser kigger på en lang smøre tekst giver de op før de har fået begyndt på den.

 

4. Hold dig til et emne

Lange indlæg om 117 ting er svære at overskue for den travle netbruger. Lav hellere flere indlæg med hvert et emne end et langt om alt muligt rodet. Keep it simple.

 

5. Skriv korrekt dansk og sæt tegn

Stavefejl, mangel på punktum og komma mm. hæmmer læsehastigheden og vanskelliggører læsning voldsomt. Så sørg for at skrive et korrekt dansk.

 

Og husk så på, at den generelle statistik på Mors Verden hedder, at folk nøjes med at læse i 90 procent af tilfældene og svarer i maks 10 procent af det de læser. Det har intet med dig at gøre, som regel har de ikke engang nået at læse indlægget.

 

Hvis jeg skal svare for mig selv, så svarer jeg stort set på alle de indlæg jeg læser igennem, hvorimod dem jeg ikke svarer på er dem jeg bare har klikket på og så hurtigt opdaget ikke var noget for mig alligevel. Så hvis du har 20 mennesker der har "læst" dit indlæg ifølge statistikken har de me al sandsynlighed ikke læst dit indlæg i virkeligheden. De har bare hurtigt klikket på det og er så klikket videre på noget andet.

Må jeg ikke godt tilføje til den her liste, at man som læser også har et ansvar?

 

Jeg bryder mig ikke om den stigende tendens til, at skriftlighed og ansvaret for, at budskabet modtages korrekt, lægges på afsenderen. Det giver mening i en kommerciel setting, hvor afsender har en interesse i at fastholde sin læser, men jeg bryder mig ikke om, at de principper også forplanter sig i sociale rum og inddirekte fortæller læserne, at de ikke har noget ansvar for f.eks. at prøve at abstrahere fra trykfejl, og at man godt kan forsøge at svare på noget, selvom en trådstarter har udtrykt sig rodet.

 

Selvfølgelig er det godt med nogle redskaber til at udtrykke sig bedre på skrift - men ja ... selvom "den typiske internetlæser" er utålmodig, så kan man jo godt beslutte sig for lige at ville bruge lidt mere tid på et eller andet. Mors Verden er jo et socialt rum i lige så høj grad, som det er et skriftligt rum ... og derfor spiller sociale dynamikker også en rolle. Det er ikke kun usability.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gode råd :thumbsup:

 

 

Et andet råd tilbage til dig (Katjamo) og andre :-D

Det er fint at citere, så der ikke er tvivl om hvilket indlæg, man citerer, men :beder: forkort citaterne.... evt. blot til den foregående passus.... ind i mellem er indlæggene monsterlange pga. citater :gaber: :venter: :smutter:

 

Jeg kan desværre ikke finde ud af at korte ned i citaterne :blush: Jeg kan sagtens finde ud af at korte ned til en persons indlæg, men hvis jeg gerne vil have flere personers indlæg med, går det galt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Må jeg ikke godt tilføje til den her liste, at man som læser også har et ansvar?

 

Jeg bryder mig ikke om den stigende tendens til, at skriftlighed og ansvaret for, at budskabet modtages korrekt, lægges på afsenderen. Det giver mening i en kommerciel setting, hvor afsender har en interesse i at fastholde sin læser, men jeg bryder mig ikke om, at de principper også forplanter sig i sociale rum og inddirekte fortæller læserne, at de ikke har noget ansvar for f.eks. at prøve at abstrahere fra trykfejl, og at man godt kan forsøge at svare på noget, selvom en trådstarter har udtrykt sig rodet.

 

Selvfølgelig er det godt med nogle redskaber til at udtrykke sig bedre på skrift - men ja ... selvom "den typiske internetlæser" er utålmodig, så kan man jo godt beslutte sig for lige at ville bruge lidt mere tid på et eller andet. Mors Verden er jo et socialt rum i lige så høj grad, som det er et skriftligt rum ... og derfor spiller sociale dynamikker også en rolle. Det er ikke kun usability.

 

Jeg er meget enig med dig, Zenia, men det er jo altid en balancegang. Hvis man som udgangspunkt føler, at ikke ret mange svarer på ens indlæg, kan man vælge at forblive skuffet over tingenes tilstand og føle, at modtagerne burde være sig deres ansvar bevidst, eller man kan forsøge at komme modtagerne i møde. det er vel den sidste situation, Katja kommer med gode råd til.

 

Jeg mener din pointe er vigtig at få med, fordi dette er et dialogisk forum, men hverken din eller Katjas synsvinkel kan stå alene. I sociale sammenhænge har man jo også tendens til at sortere den kommunikation fra, man ikke forstår eller interesserer sig for.

 

MetteM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Derudover har vi også en lignende vejledning inde under "Forumregler". Jeg kopierer derfra:

 

 

Vejledninger og gode råd til at færdes på Morsverden.dk

 

Vi har i det følgende samlet nogle gode råd til, hvordan man skriver klart og tydeligt i debatten, så ens tråde og indlæg bliver læst ud fra hensigten og besvaret i samme ånd.

 

· Find dit forum – Find det rette forum at skrive dit indlæg i. Nogle gange kan flere forskellige fora være relevante for dig at lægge din tråd i, men beslut dig til eet forum og hold dig til det. Undlad at skrive samme indlæg i flere forskellige fora.

 

· Fat dig i korthed – Dit indlæg når flere modtagere, når du skriver kort, men tydeligt. Der kan være en tendens til at springe lange tekster over, eller bare nøjes med at skimme dem.

 

· Men skriv uddybende – Skriv uddybende nok til, at dit indlæg (eller smiley) ikke bliver misforstået. Husk på, at andre ikke kan se dit kropssprog eller høre betoningen i din tekst.

 

· Spørg ind – Hvis du er usikker på, hvad en anden mener, så spørg sobert ind til det. En sober forespørgsel udløser som regel et sobert uddybende svar.

 

· Hold dig til emnet – Hvis en trådstarter har en specifik forespørgsel og et udtalt ønske om, at man holder sig til emnet, så er det en god ide at respektere det. Opret evt. en ny tråd med inspiration i emnet.

 

· Tal for dig selv – Giv udtryk for din egen mening, så det fremgår, hvad der er din, og hvad der er andres. Undlad at skrive, vi er nogle, der mener, når du rejser en kritik.

 

· Brug sigende overskrifter – Det øger sandsynligheden for at andre læser dit indlæg, når du skriver, hvad din tråd handler om. Benyt evt. også underoverskriften til at uddybe din tråd. Undlad at bruge intetsigende overskrifter, som Hjælp!, Se her! eller lignende.

 

· Skriv læsbart – Det er ikke hensigtsmæssigt at skrive hele indlæg i bold eller kursiveret tekst, da disse bruges til at fremhæve enkelt ord eller sætninger. Det kan virke forstyrrende at hele indlæg er fremhævet. Du er velkommen til evt. at vælge en farve til dine indlæg, så længe farven ikke er for lys og svær at læse.

 

· Klø på – Får du ikke svar (nok) på dit indlæg i løbet af en dags tid,er du velkommen til at skrive et nyt indlæg i tråden, så den igen kommer på listen over nyeste indlæg. Måske er den bare gået tabt i mængden. Husk at en sigende overskrift netop kan hjælp med at undgå dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites

At fatte sig i korthed :shock: :eek: :gemmer: :nervøs: :blink::gravermigned: - fy, da. Det var da en grim ide.

 

Jeg kan godt lide de grundige, lange - men GENNEMTÆNKTE indlæg. De er sjovest, synes jeg.

 

Oneliners har altså begrænset underholdningsværdi, synes jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
At fatte sig i korthed :shock: :eek: :gemmer: :nervøs: :blink::gravermigned: - fy, da. Det var da en grim ide.

 

Jeg kan godt lide de grundige, lange - men GENNEMTÆNKTE indlæg. De er sjovest, synes jeg.

 

Oneliners har altså begrænset underholdningsværdi, synes jeg.

 

Jeg har det sådan at fra nogle gider jeg godt læse de lange indlæg, mens andres lange indlæg bli'r sprunget over FORDI de er lange. Vi er jo så mange forskellige at der jo nødvendigvis må være forskellige præferencer. Men der er da nok ingen tvivl om, at hvis ønsket for indlægget er at der skal komme mange svar fra mange læsere - så er korthed en god ting. Man kan ikke skrive 4 A4-sider og så regne med at 'bredden' gider læse sig igennem dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
At fatte sig i korthed :shock: :eek: :gemmer: :nervøs: :blink::gravermigned: - fy, da. Det var da en grim ide.

 

Jeg kan godt lide de grundige, lange - men GENNEMTÆNKTE indlæg. De er sjovest, synes jeg.

 

Oneliners har altså begrænset underholdningsværdi, synes jeg.

:lol:

 

Jeg kører som oftest død, hvis indlæggene bliver FOR lange :gravermigned: og især hvis de er krydret med x flere af "På den ene side" og "På den anden side" :smutter:

 

De ultrakorte indlæg er kedelige.

 

Semi-lange indlæg er :thumbsup: for der får man både lidt substans og lidt aktivering af egen tankevirksomhed :fnis:, uden at man samtidig kører totalt død i indlægget og ikke kan huske, hvad det i realiteten startede med og hvad hoved pointen var.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg mener din pointe er vigtig at få med, fordi dette er et dialogisk forum, men hverken din eller Katjas synsvinkel kan stå alene. I sociale sammenhænge har man jo også tendens til at sortere den kommunikation fra, man ikke forstår eller interesserer sig for.

Vi er helt enige. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg mener din pointe er vigtig at få med, fordi dette er et dialogisk forum, men hverken din eller Katjas synsvinkel kan stå alene. I sociale sammenhænge har man jo også tendens til at sortere den kommunikation fra, man ikke forstår eller interesserer sig for.

Vi er helt enige. :lol:

 

Tænkte jeg nok :thumbsup:

 

MetteM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak for tips - jeg skal prøve at gøre som du siger - men ikke nemt med at få det danske til at blive 100% korrekt da jeg ikke er dansker....men gør mit bedste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg kan se, at jeg mere eller mindre bevidst sorterer udfra alle ovenstående kriterier, som du har nævnt Katjamo.

 

Hvis et indlæg er præget af virkelig dårlig tegnsætning, er jeg stået af. Dette gælder også ellers interessante indlæg, hvor der ikke er lavet afsnit, og hvor indlægget er afsindigt langt. Mit øje eller hjerne kan simpelthen ikke kapere det :blush:

 

Enig, enig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altså, det er sikkert nogle fine råd, men jeg orkede ikke læse mere end de første 6 linjer, så jeg ved reelt ikke hvad det handler om.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:fnis:

 

Jeg synes I har rigtig gode råd, alle jer der byder ind.

 

 

En ting jeg kan finde på at fravælge indlæg på, er skriftfarven. En ly farve flimrer for mig, så de indlæg springer jeg ofte over.

 

At folk ikke er gode til at stave, eller til at formulere akademiske sætninger finder jeg irrelevant. Så skriv selv om du er usikker.

 

:knus:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak for tips - jeg skal prøve at gøre som du siger - men ikke nemt med at få det danske til at blive 100% korrekt da jeg ikke er dansker....men gør mit bedste :)

 

Blæs på om det er 100% korrekt. Der er mange herinde der ikke skriver totalt korrekt, og også et par stykker der staver decideret dårligt.

 

Men det er altså ikke en stilekonkurrence det her - det er et debatforum :thumbsup: Det vigtige er, at vi forstår hvad hinanden skriver.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak for tips - jeg skal prøve at gøre som du siger - men ikke nemt med at få det danske til at blive 100% korrekt da jeg ikke er dansker....men gør mit bedste :)

 

Blæs på om det er 100% korrekt. Der er mange herinde der ikke skriver totalt korrekt, og også et par stykker der staver decideret dårligt.

 

Men det er altså ikke en stilekonkurrence det her - det er et debatforum :thumbsup: Det vigtige er, at vi forstår hvad hinanden skriver.

 

Absolut enig :) Jeg kunne også godt trænge til at lære noget norsk!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er så også en dårlig staver, men det øver jeg mig på, samt andre må leve med det.

 

Det synes jeg ikke er så tydeligt. Kun se små bogstaver. :lol:

 

I øvrig synes jeg du skriver dejlige indlæg. Dog lt for få. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er så også en dårlig staver, men det øver jeg mig på, samt andre må leve med det.

 

Det synes jeg ikke er så tydeligt. Kun se små bogstaver. :lol:

 

I øvrig synes jeg du skriver dejlige indlæg. Dog lt for få. :lol:

Jeg er et fjols til lange sætninger. Jeg ved ikke hvad jeg skal nå mere at skrive, det siger så noget om mit uspændende liv. :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er så også en dårlig staver, men det øver jeg mig på, samt andre må leve med det.

 

Det synes jeg ikke er så tydeligt. Kun se små bogstaver. :lol:

 

I øvrig synes jeg du skriver dejlige indlæg. Dog lt for få. :lol:

Jeg er et fjols til lange sætninger. Jeg ved ikke hvad jeg skal nå mere at skrive, det siger så noget om mit uspændende liv. :blush:

 

Måske ikke så meget om dig selv, men mere om hvad du mener og synes. :lol::knus:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er så også en dårlig staver, men det øver jeg mig på, samt andre må leve med det.

 

Du har udviklet dig SÅ meget :praise: Dine indlæg er en fornøjelse at læse nu. Der er meget sjældent fejl i, det har jeg nemlig lagt mærke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er så også en dårlig staver, men det øver jeg mig på, samt andre må leve med det.

 

Det synes jeg ikke er så tydeligt. Kun se små bogstaver. :lol:

 

I øvrig synes jeg du skriver dejlige indlæg. Dog lt for få. :lol:

Jeg er et fjols til lange sætninger. Jeg ved ikke hvad jeg skal nå mere at skrive, det siger så noget om mit uspændende liv. :blush:

 

Måske ikke så meget om dig selv, men mere om hvad du mener og synes. :lol::knus:

Tak fordi du ønsker mine holdninger, dog synes jeg bare det bliver det samme som andre har skrevet. Men når jeg har en mening skriver jeg den gerne, men blev faktisk på et tidspunkt gjort opmærksom på min skrivemåde, og pyh! den var sværd at æde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er så også en dårlig staver, men det øver jeg mig på, samt andre må leve med det.

 

Du har udviklet dig SÅ meget :praise: Dine indlæg er en fornøjelse at læse nu. Der er meget sjældent fejl i, det har jeg nemlig lagt mærke til!

:) Tak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg er så også en dårlig staver, men det øver jeg mig på, samt andre må leve med det.

 

Det synes jeg ikke er så tydeligt. Kun se små bogstaver. :lol:

 

I øvrig synes jeg du skriver dejlige indlæg. Dog lt for få. :lol:

Jeg er et fjols til lange sætninger. Jeg ved ikke hvad jeg skal nå mere at skrive, det siger så noget om mit uspændende liv. :blush:

 

Måske ikke så meget om dig selv, men mere om hvad du mener og synes. :lol::knus:

Tak fordi du ønsker mine holdninger, dog synes jeg bare det bliver det samme som andre har skrevet. Men når jeg har en mening skriver jeg den gerne, men blev faktisk på et tidspunkt gjort opmærksom på min skrivemåde, og pyh! den var sværd at æde.

 

Ja, det er aldrig rart med kritik.

 

Men den endte jo med at være ret konstruktiv, for du HAR bare kæmpet og vundet. Dine indlæg er meget mere læsbare.

 

:knus:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Senest browset   0 members

    No registered users viewing this page.

×